Maak je eigen Levenslijn

levenslijn_organisaties

Inzicht in de essentie

De Levenslijn vormt de kern van Coherence. Het geeft weer wat in essentie nodig is om het ideaal of de missie te vertalen in concrete waarde voor klanten. De Levenslijn maakt inzichtelijk waar het in wezen om draait en vormt hiermee een basis voor een evenwichtige, coherente organisatie.

De Levenslijn onderscheidt vijf niveaus, waarmee je de volgende zaken in beeld brengt:

  • Wat je nastreeft voor je klant
  • Waar je voor staat en in gelooft
  • Wie je bent en wat je belangrijk vindt
  • Wat je doet om waarde voort te brengen
  • Welke waarde je creëert

Alignment in de Levenslijn zorgt voor een sterke ruggengraat die maakt dat je je impuls ook echt kunt verwerkelijken. Is dit alignment er niet, dan is er sprake van disbalans en gaat er veel energie verloren.

Opbouwen van de Levenslijn
Onderstaande vragen helpen je om de Levenslijn in beeld te brengen. Je kunt hiermee een Levenslijn maken van jezelf, je organisatie of je afdeling.

Het opbouwen van de Levenslijn is geen eenmalig iets. Het is een continu proces waarin de Levenslijn zich steeds op en neer – van abstract naar concreet en vice versa – oneindig kan verdiepen.

Let op: de vragen zijn een hulpmiddel. Ze helpen je in je bewustwording op de vijf niveaus. Je hoeft ze dus niet exact te beantwoorden om tot een goede Levenslijn te komen. Je kunt de vragen zowel neerwaarts als opwaarts doorlopen. Soms helpt het om onderaan te beginnen, bij de praktijk van alledag, soms kom je verder als je bovenaan, bij het streven begint.

Aan de slag met de Levenslijn

Missie | Wat streeft de organisatie na?

  • Voor wie wil de organisatie van betekenis zijn?
  • Ofwel wie is de klant?
  • Welke behoeften heeft de klant?
  • Hoe wil je de klant in een betere positie brengen?

Visie | Waar staat de organisatie voor? Welke kernzichten heeft zij?

  • Waar liggen de klanten wakker van?
  • Welke ontwikkelingen zie je in de wereld om je heen?
  • Wat betekent dit voor de visie?
  • Hoe wil de organisatie zich onderscheiden?
  • Waar staat de organisatie voor?

Waarden | Wie is de organisatie en welke waarden staan centraal?

  • Wat maakt de organisatie tot wie ze is?
  • Wat vind je belangrijk voor je klant?
  • Waarom vind je dat belangrijk?
  • Wat zijn de waarden van waaruit de organisatie werkt?

Processen | Wat doet de organisatie om waarde voort te brengen?

  • Wat is het vakmanschap van de organisatie?
  • Wat zijn de kernactiviteiten waarmee de klantwaarde wordt voortgebracht?

Waardecreatie | Welke waarde creëert de organisatie?

  • Wat realiseert de organisatie voor haar klant?
  • Welk verschil maakt zij?
  • Welke voordelen realiseert de organisatie voor haar klant?
levenslijn-reflux

Tot slot: wat de klant daarvoor teruggeeft

Een sterke Levenslijn maakt dat je betekenisvol bent voor een ander. In een coherent systeem krijg je daar ook iets voor terug:

  • Klantwaardering | je klant geeft je feedback
  • Voldoening | het werken voor de klant geeft voldoening voor jou en/of medewerkers
  • Financiële/materiële waarde | de klant betaalt voor de waarde die hij krijgt

Kijk nog eens naar je Levenslijn. Geeft deze de gewenste reflux?

2017-05-09T18:11:29+00:00 Coherence, Patronen|