Wat betekent het eigenlijk als we spreken van een coherente organisatie, ofwel ‘een organisatie die klopt’?

We hebben de 5 principes van een coherente organisatie voor je op een rij gezet. Hoe coherent is jouw organisatie?

In deze post Principe 3: breng waarden echt tot leven

Principes-kernactiviteiten
kernactiviteiten

Kernactiviteiten zijn die activiteiten waarmee de organisatie haar klantwaarde voortbrengt. Zij vormen het fundament van de primaire klantprocessen.

De coherente organisatie werkt als een geoliede machine als zij draait op krachtige routines, processen vrij zijn van overbodige control en ruimte biedt voor het vakmanschap van medewerkers. Het is daarbij belangrijk dat routines niet verstarren, maar dat de organisatie blijft leren, optimaliseren en vernieuwingen weet om te zetten in nieuwe gewoonten.

De coherentie-check

  • Wat zijn de kernactiviteiten van jouw organisatie?

  • Zijn de kernwaarden van de organisatie ervaarbaar in de wijze waarop deze activiteiten worden uitgevoerd?

  • Bieden de kernactiviteiten ruimte aan het vakmanschap van medewerkers en is er een goede balans tussen wat ‘moet’ en wat ‘mag’?

  • Is de organisatie voldoende in staat om processen te optimaliseren en vernieuwing te vertalen in routines?

5 principes en de Levenslijn van Coherence

De vijf principes van een coherente organisatie volgen de Levenslijn van Coherence. 

De Levenslijn verbindt intentie met impact. Met de Levenslijn laat je zien hoe je dat wat je nastreeft vertaalt in concrete waarde voor anderen. De Levenslijn vertelt jouw unieke verhaal. Over wie je bent, wat je intentioneel nastreeft en werkelijk creëert. Over waar je in gelooft en wat je feitelijk doet om van betekenis te zijn. 

Meer over Coherence >>