Wat betekent het eigenlijk als we spreken van een coherente organisatie, ofwel ‘een organisatie die klopt’?

We hebben de 5 principes van een coherente organisatie voor je op een rij gezet. Hoe coherent is jouw organisatie?

In deze post Principe 1: werk vanuit purpose

Download de infographic, met alle principes op een rij >>

principes-intentie

De missie, de ‘why’, de bedoeling; er bestaan heel wat begrippen die uitdrukking geven aan wat de organisatie in essentie drijft. In Coherence spreken we van intentie: dat wat je intentioneel voor de wereld wilt betekenen. De schenkende hand staat hiervoor symbool.

De intentie is dat waar je het uiteindelijk voor doet, wat je ten diepste wilt bereiken. En ook: voor wie je het doet. In een coherente organisatie is de intentie namelijk altijd gericht op een ander. De ander, die niet alleen je klant is, maar ook een mens met wie je dezelfde wereld deelt.

De intentie mag best wat abstract en idealistisch zijn geformuleerd. Zo blijft de intentie inspireren om te gaan voor wat je nastreeft.

De coherentie-check

  • Vanuit welke intentie werkt jouw organisatie? Is het helder welke hoger doel ze nastreeft?

  • Op wie is de intentie gericht? Is dat de klant, de cliënt etc?

  • Werkt de intentie inspirerend? Wordt de energie gevoeld om hier samen voor te gaan?

5 principes en de Levenslijn van Coherence

De vijf principes van een coherente organisatie volgen de Levenslijn van Coherence. 

De Levenslijn verbindt intentie met impact. Met de Levenslijn laat je zien hoe je dat wat je nastreeft vertaalt in concrete waarde voor anderen. De Levenslijn vertelt jouw unieke verhaal. Over wie je bent, wat je intentioneel nastreeft en werkelijk creëert. Over waar je in gelooft en wat je feitelijk doet om van betekenis te zijn. 

Meer over Coherence >>