Wat betekent het eigenlijk als we spreken van een coherente organisatie, ofwel ‘een organisatie die klopt’?

We hebben de 5 principes van een coherente organisatie voor je op een rij gezet. Hoe coherent is jouw organisatie?

In deze post Principe 2: sta voor waar je in gelooft

principes-inzicht

Wat geloof jij dat de wereld nodig heeft? Of waar jouw klant het meest mee geholpen is? Het zijn deze kerninzichten die uitdrukking geven aan waar de organisatie voor staat en welke principes voor haar leidend zijn. De eigen kijk van de organisatie vertaalt zich in een visie, in Coherence gesymboliseerd door het oog.

Een heldere visie geeft richting, maakt scherp en zal niet snel veranderen. Het geeft in rake bewoordingen weer waar de organisatie in gelooft, waarmee zij zich wil onderscheiden en welke uitgangspunten ze hanteert bij het werk in de praktijk.

De coherentie-check

  • Wat is de kijk van jouw organisatie op wat de wereld – of meer specifiek – de klant nodig heeft?

  • Is deze visie voldoende onderscheidend en richtinggevend voor wat je doet?

  • Durft de organisatie echt te staan voor haar principes en voor waar ze in gelooft?

5 principes en de Levenslijn van Coherence

De vijf principes van een coherente organisatie volgen de Levenslijn van Coherence. 

De Levenslijn verbindt intentie met impact. Met de Levenslijn laat je zien hoe je dat wat je nastreeft vertaalt in concrete waarde voor anderen. De Levenslijn vertelt jouw unieke verhaal. Over wie je bent, wat je intentioneel nastreeft en werkelijk creëert. Over waar je in gelooft en wat je feitelijk doet om van betekenis te zijn. 

Meer over Coherence >>